Malá

Režie: 
Diana Cam Van Nguyen
Producent: 
FAMU
Česká republika, 2017, 10 min

Synopse

A co když je tu doma?

Malá vypráví příběh holčičky Rong, která je v Česku cizinkou. Během svého dětství se dostává do různých situací spojených s tím, že pochází z Vietnamu a vypadá jinak než ostatní děti. Rong je zamlklá a čas tráví se svou rybičkou. Jak Rong roste získává nadhled a sebevědomí. Dospívá tak až do věku, kdy své mladší sestře Lily může pomoct se starostmi, které sama prožívala – učit ji, že jiná není špatná.

Okolnosti ovšem donutí rodinu odjet zpátky do Vietnamu a Rong se musí rozhodnout, zda zůstane v Česku, kde si vybudovala zázemí, nebo odjede se svou rodinou do „cizí“ rodné země.

DIANA CAM VAN NGUYEN

Biografie

Diana Cam Van Nguyen se narodila v západočeském Chebu. Studovala tamní gymnázium a design nábytku na Střední škole uměleckoprůmyslové v Praze. Absolvovala studijní stáže v Krakově, Birminghamu a v Lyonu. Poslední čtyři roky studuje animovanou tvorbu na pražskéFAMU. Věnuje se volné výtvarné i zakázkové tvorbě, filmové výchově a galerijním instalacím.

Rozhovor

Jaká motivace vás vedla k natočení právě tohoto snímku?
Motivace přišla tak nějak přirozeně sama, postupně s momenty z mého života. Protože se příběh odvíjí od mého dětství, tak jsem hlavně pátrala ve své paměti. Poselství filmu - hledání domova - je odrazem mých pocitů v době, kdy jsem si nebyla jistá, kam patřím. Animovaný dokument se ukázal jako dobrá forma pro zkoumání vlastní minulosti, odhalení subjektivního pohledu a emocionální síly.

Jakému publiku byste váš film doporučila?
Myslím, že nejvíc srozumitelné to je pro 2. generaci mladých Vietnamců - pro někoho jako jsem já. Chtěla bych, aby byl film takovou výpovědí naší generace, něco s čím se můžou i ostatní ztotožnit, i když je ten příběh tak moc osobní. Jinak bych film doporučila všem, kteří se chtějí dozvědět něco víc o vietnamské menšině a taky těm, kteří mají rádi animované filmy, jsou zvědaví na animované dokumenty a všem, co se rádi dojímají.

Jak dlouho jste film natáčela a provázely jeho vznik nějaké překážky?
Na Malé jsme pracovali 2 roky a spousta lidí mi s tím pomáhala, za což jsem jim neskonale vděčná. Scénář a storyboard jsme vymýšleli skoro rok, samotný proces animování nám trval 8 měsíců a zbytek času nám zabral střih a postprodukce. Takovou překážkou by se dala považovat krize, kterou jsem měla už na začátku u tvorby scénáře. Seděli jsme s Vojtou (scenáristou) na FAMU, v ruce jsme drželi dvě verze scénáře. Nemohla jsem se rozhodnout, jakou si vyberu. První verze končila odjezdem mých rodičů do Vietnamu, v té druhé zůstali v Čechách. Tehdy se moji rodiče rozváděli, čekala jsem tedy jen na to, jak to dopadne. Jestli moje mamka se sestrou odjedou, nebo zůstanou. Ze všech stran jsem slyšela názor, že „verze s odjezdem“ je dramaturgicky lepší, ale musela jsem počkat na to, co se stane ve skutečnosti. Nakonec odjeli.

Osobní vzkaz režisérky

Film vychází z mého osobního příběhu. Je o tom, jak jsem vyrůstala v České republice jako cizinka. Reflektuje pocity rozkročenosti celé mé generace mladých Vietnamců od mala žijících v Čechách. Tedy těch mluvících česky lépe než vietnamsky, tápajících ve vietnamských zvycích a tradicích. Můžeme se identifikovat s místem, kde jsme se narodili, vyrůstali nebo žili, otázkou zůstává, kde se cítíme být doma.